Mooi en onverslijtbaar

Het was de titel van een LP van Het Goede Doel: mooi en onverslijtbaar. De titel was afgeleid van het nummer “Franse auto”, waarin zanger Henk Westbroek over een vrouw zong:

Jij bent precies een Franse auto

Mooi en onverslijtbaar

Volgens de reclamespot

Maar als de motor nog wil lopen

Dan is het plaatwerk al verrot

Ach, ieder zijn voorkeur. Maar wat zijn nu goede Franse automerken?

Er zijn er wel honderden van, maar de bekende namen voor de gemiddelde weggebruiker zijn Peugeot en Renault.

Een ware liefhebber zal voor een Bugatti gaan. Bugatti is tegenwoordig onderdeel van Volkswagen, maar van oorsprong van Frans fabricaat. In 1922 verscheen de eerste Bugatti met achtcilindermotor, het Type 30, met 1991 cc cilinderinhoud. Bij de Grote Prijs van Lyon in 1924 introduceerde Ettore Bugatti de Type 35, met een achtcilindermotor met 1991 cc. Het Type 35 baarde opzien. Niet alleen vanwege zijn prachtige vormgeving ten opzichte van zijn voorgangers (het Type 30 sigaar en het Type 32 Tank), maar vooral ook door de speciale achtspaaks aluminium wielen. Dit innovatieve ontwerp met geïntegreerde remtrommel was een sensatie. Het was het begin van een roemruchte geschiedenis vol smullerij voor de liefhebber. Tot Bugatti dus in Duitse Volkswagen-handen viel eind jaren ’90.

(Visited 150 times, 1 visits today)